Date: 17/01/2023

Teknikk på øvelser

Treningsverden er full av regler for hvordan du skal trene. Mange som skal begynne å trene for første gang kan bli redd for å gjøre noe «feil», fordi de har hørt regler som at man kan skade seg hvis ikke ryggen er rett eller tærne er riktig plassert i forhold til knærne. Det som bekymrer oss i Trigo er hvis mange blir så usikker av alle disse reglene at de heller lar vær å trene eller unngår å gjøre enkelte øvelser. Det å unngå trening eller å begrense seg av frykt har sjelden ledet til noe godt. Så vi tenkte vi kan rydde litt opp i usikkerheten. Hvor galt kan det egentlig gå hvis du bruker «feil teknikk»?

Typiske regler for teknikk

Du har sikkert hørt noen av advarslene før. «Knær over tær», ellers overbelaster du knærne. «Helt rett rygg», ellers får du skiveprolaps i ryggen.

Og den type instruksjon kan skremme hvem som helst. Du vil vel aller helst trene med teknikk som gjør deg sterkere heller enn skadet? Men hvor mye hold er det egentlig i sånne påstander? Hva har skjedd med folk som trener uten å ta hensyn til reglene?

Du er ikke laget av porselen

Kvinne hopper opp på boks i en treningsøkt

Heldigvis er ikke kroppen så rigid. Det er en grunn til at ryggen skal kunne bevege seg i alle retninger. Hvis du bruker den kun innenfor smale rammer fjerner du muligheten for kroppen til å bli sterk i alle bevegelsesmønstre.

Dessuten er alle forskjellige. Alle har ulike naturlige kurver i ryggen. Noen har veldig svai rygg. Andre har veldig flat rygg. Og så har du dem som har en s-formet rygg. Å påstå at alle skal trene med helt lik teknikk når de har helt ulike utgangspunkt er vel litt underlig?

Og hva med knærne. Tenk hvis knærne skulle bli overbelastet i hverdagen din hver gang du brukte dem «feil»? Hver gang du ikke passet på hvor de var når du gikk opp en trapp eller løftet opp barna dine? Du har mange situasjoner i livet hvor knærne dine ville blitt ødelagt av feil teknikk hvis det var noe som het feil teknikk.

Når noen sier «knær over tær» mener de at du ikke skal skyve knærne dine så langt frem at de havner på linje foran tærne dine. De skal helst ende opp på linje med tærne dine. Men det finnes faktisk egne rehabiliteringsøvelser hvor det er meningen at du skal presse knær langt forbi tærne. De øvelsene skal trene opp sener og muskler på forsiden av knærne så de blir sterke. Det ville vært underlig om en rehabiliteringsøvelse for å trene opp knær faktisk kunne skade knærne?

Og en av de mest naturlige bevegelsene vi har er å sette oss ned på huk. Da går jo også knærne langt foran tærne. Er det ikke rart hvis noe som er helt naturlig for oss skulle være skadelig?

Men hvorfor får folk vondt av trening da?

Kroppen er laget for å være sterk og stødig, så du «ødelegger» deg ikke av å bruke den i en bevegelse som er helt naturlig for den. Med det mener vi; hvis ryggen kan bøyes fra naturens side, hvorfor skulle du skade deg av å bøye den? Ved å bruke kroppen innen ulike bevegelsesmønster stimulerer vi den til å bli sterkere i de forskjellige bevegelsesmønstrene.

Hvis du alltid skal unngå å bøye ryggen så vil ikke ryggen kunne bli sterkere i bøyd stilling. De delene av bevegelsesbanene dine du ikke bruker, de blir du svak i.

Og hva skjer den dagen du bøye ryggen når du skal løfte opp noe? Jo, sannsynligheten er stor for at du får vondt – fordi du belaster ryggen med vekt i en stilling hvor den er svak (fordi du ikke har brukt den i den stillingen!).

Om du trener med litt bøyd rygg eller knærne foran tærne er ikke farlig. Det som er viktig er hvordan du går frem når du trener. Kroppen trenger tid på å tilpasse seg belastning. Å gå fra å ikke trene noe til å plutselig trene 4-5 ganger uken kan overbelaste kroppen. Å gå fra lite trening til å løfte tungt og ha fremgang hver trening er også en oppskrift på overbelastningsskader. De fleste som skader seg på trening skader seg fordi de gjør «for mye for fort», ikke fordi de har feil teknikk.

Folk glemmer at det tar tid for muskler og sener å bygge seg sterkere. I dag vil vi ha raske resultater. Nøkkelen er dog tålmodighet og å bygge stein på stein. Sørg for at du utfordrer deg litt sånn at du er sterkere om en måned enn du er i dag. Men ikke forvent fremgang på hver treningsøkt.

Hvorfor gir Trigo instruksjoner til teknikk på øvelsene?

Trigo har lagt inn instruksjoner på alle våre aktiviteter. Noen steder vil det stå «rett rygg» eller «kne over tå». Men hvorfor gjør vi det hvis det ikke er så farlig med den teknikken?

Alle våre rutiner og programmer er laget med en hensikt. Å hjelpe deg å bli sterkere i ryggen, mykere i hoften, rehabilitere fra en skade. Da vil det noen ganger være hensiktsmessig å utføre øvelsen med en spesifikk teknikk. Ikke fordi du vil skade deg hvis du gjør det feil, men fordi du kan få mer utbytte av øvelsen ved å gjøre den «på vår måte». I noen situasjoner ønsker vi at du bruker hoften og baksiden av kroppen mer, og da kan det være nyttig å sette seg så langt bak at knærne ikke går over tærne. Mens for andre tilstander ønsker vi at du skal belaste forsiden av kneet for å bli sterkere der, og da vil vi gjerne at du presser knærne langt frem. Skulle du brukt samme øvelse til et annet formål kan det godt være vi hadde gitt en annen instruksjon på øvelsen.

«Alt» er rett, det spørs bare hva som er hensikten med øvelsen i akkurat dét treningsprogrammet. Om du gjør det annerledes enn det vi har anbefalt, er ikke det skadelig. Det kan bare være det ikke er fullt så hensiktsmessig.

Men husk – hvis noe føles feil for deg, så prøv å gjør det på en litt annen måte. Det kan være din kropp vil trives bedre med en litt annen teknikk enn vi har instruert. Tilpass alltid til det som føles greit for deg.

Du vil kanskje skade deg – men ikke på grunn av teknikk

Og du, noen vondter kan man ikke unngå, dessverre. Noen vil få skiveprolaps i ryggen mens de trener. Da er det ikke teknikken sin feil. Da ville det sannsynligvis uansett skjedd senere den uken mens de plukket opp en sokk fra gulvet, hvis ikke det allerede hadde skjedd på trening. Det handler da ikke om treningen, men om at de var predisponert for akkurat den skaden fra naturens side. Noen skader og smerter i livet må vi bare ta i mot, men jo sterkere vi er jo mer beskyttet og rustet er vi!

Heldigvis går de fleste plager relativt raskt over. Det er ikke sånn at du må leve med et «ødelagt kne» eller «en ødelagt rygg» resten av livet. Så heller enn å la oss skremme vekk fra trening på grunn av rigide regler, la oss prøve oss frem, skynde oss langsomt og bli sterkere!